توزیع بسته های بهداشتی دوران بلوغ بین دختران دانش آموز در خراسان رضوی از تولیدات هنرمندان درباره جوانی جمعیت حمایت می‌شود حرم مطهر امام رضا (ع) گلباران می‌شود روایت یک بانوی نخبه از تجربه زندگی با چادر در آمریکا و ژاپن تست آمینوسنتز در دوره بارداری و هزینه بالای آن چطور می‌توان از سحر و جادو در امان ماند؟ باید و نبایدهای تعامل با کودکان چاق انتشار جزئیات جدید از پرونده دزدیده شدن دختر ۴ ساله کلاله‌ای معصومه شکوری، ناظر داوری فینال لیگ قهرمانان زنان آسیا ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شد نگاهی به زندگی و خدمات مادر علم زنان و مامایی ایران ویدئو | فراخوان ثبت نام بیمه اجتماعی رایگان ویژه مادران صادر شد + لینک ثبت نام سرطان تخمدان؛ یکی از علل شایع مرگ و میر زنان نقش مهم ماما در کاهش مرگ و میر مادران و کودکان ویدئو | گفتگوی آزاد با دختران در خودرو ون پلیس زنان با ورزش در میانسالی می‌توانند سال‌های بدون فعالیت خود را جبران کنند چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟ گذری بر تاریخ مامایی در ایران | قصه قابله روسی در مشهدِ یک قرن پیش ۱۵ هزار زوج مشهدی امسال در طرح «باهم» ثبت‌نام می‌شوند
سرخط خبرها
نامه عاشقانه و عارفانه آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی به همسرش | بازنشر به مناسبت درگذشت بانو معصومه حائری

نامه عاشقانه و عارفانه آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی به همسرش | بازنشر به مناسبت درگذشت بانو معصومه حائری

  • کد خبر: ۲۲۴۴۳۰
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی به همسرش سخت وابسته و دل‌بسته بود و ارتباطی عاشقانه میان‌شان برقرار بود.

به گزارش شهرآرانیوز، در ذیل فراز‌هایی از چند نامه او به همسرش می‌آید:

«دو شب بود‌ ای نازنین معشوقه من و‌ای مَصی [۱]از جان بهترم! که در خواب و بیداری و مستی و هوشیاری از یاد من بیرون نیستی و همیشه با منی؛ گاهی بود خودت و گاهی به وجود عکست در خیال من...

مصی عزیزم! که بهترین یادگار جوانی ام و‌ای آخرین آمال و آرزو‌های من! تو و هر چه منتسب به تو است دوست دارم، تو و هر چه هم نام تو است دوست دارم...

مصی جانم! قربانت شوم، چنین نماند و چنین نیز هم نخواهد ماند.

مصی عزیز...‌ای تاریخ ایام خوش و شیرین گذشته من!‌ای آن که هر وقت در فکر تو بیفتم در خود می‌یابمت، در گوشه‌های قلب ضعیف و نحیف و در لابه لای سینه پر از غصه و هجران می‌جویمت.

گر جمال یار نبود با خیالش هم خوشم
خانه درویش را شمعی به از مهتاب نیست...»

مصطفی در کنار نامه‌های پر رمز و راز عاشقانه، از پند و اندرز و پالایش روحی همسر خویش آسوده نبود و در مجال مناسب او را به خودسازی و پالایش از پلیدی‌ها و ناشایستگی‌ها فرا می‌خواند؛ گویا به درستی دریافته بود که عمری کوتاه و زودگذر دارد و دیری نپاید که از میان می‌رود. از این رو به همسر خویش یادآور شده است:

«.. عزیزم! تا بتوانی حذر کن از سنت [۲]که این سنت خلق کاهش جان است... پس نتیجه این شد که یک عمری کوتاه بسیار کوتاه باید بگذرد. آیا با چه مقدار خوشی مقرون باشد و آیا تا چه اندازه از بلایا و نکبت‌های روزگار مصون گردد، نمی‌دانم. قدر مسلم گذشتن عمر است. فوق آن شصت سال بلکه آن که [از]عمر آدمی حساب می‌شود که لذت می‌برد چهل نه بگو پنجاه سال است... پس زیاد در فکر دنیای خود نباش. قدری توجه به آخرت به یک دار با سعادت، خانه ابدی، منزلگاه پر افتخار الهی؛ لذا از این گونه صفاتی که مذموم شرع و خدا و رسول است احتراز کن، کبر، نخوت و بدگویی که گاهی پیش من هم از دیگران می‌کنی، نکن. خوش نیست که عمر خود را... این حرف‌ها در گوش ات باشد که بلکه تو هم مرا نصیحت کنی که بلکه سودمند افتد...»

[۱]. خانم سید مصطفی «معصومه» نام داشت. از این رو مصطفی او را «مَصی» می‌گفت. معصومه خانم نیز همسرش را «مُصی» می‌خواند!

[۲]. سنت چشم و هم چشمی و پایبندی به رسوم و تجملات و تشریفاتی که مایه خودنمایی و ظاهرسازی است.

گفتنی است؛ معصومه حائری عروس امام خمینی و همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی صبح پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ پس از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.

معصومه حائری فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم بود.

وی در تاریخ ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۳ با حاج آقا مصطفی خمینی ازدواج کرد.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.